Croke Park: a tradicionális ír sportok otthona

Ma sajnos egész nap esett az eső, így a mára tervezett kirándulásom végül meghiúsult. Azért besétáltam délelőtt a belvárosba, ettem egy jót, de tényleg szakadt az eső, így nem volt nagy a mozgásterem. :(

Viszont a mai volt a tesis képzésem második napja, aminek keretein belül a Croke Park-ba látogattam el a tanárommal, így ma ezt a stadiontúrát és az ír sportok egy részét fogom röviden bemutatni.


Először az ír sportokról...

A tradicionális ír sportok fontos részét képezik Írország történelmének, ahogy a mindennapjainak is. Eddig a hurling-et és a gaelic footballt volt módom közelebbről megismerni, de mindkét sportág iszonyú gyors, veszélyes, ámde nagyon látványos és rendkívül népszerű.

Igazán szerencsés vagyok, mert a tanárom egy eredményes hurling club játékosa, aki ötéves kora óta imádja ezt a sportágat így talán mondhatom, hogy a legjobb ember ismerteti meg velem a sportág alapjait és a többi tradicionális ír sportot. :)

A hurling egy fából készült ütővel és egy teniszlabdaméretű labdával játszott sportág, aminek a lényege, hogy a kapuba, vagy a kapu fölötti területre juttassák a csapatok a labdát. Előfordul, hogy a labda akár 150 km/h-s sebességgel halad át a gólvonalon, emellett, ahogy írtam, fa ütővel játsszák a játékot, de egy sisakon kívül nem viselnek semmilyen védőfelszerelést (a kapusok sem!). Durva.

A gaelic football hasonló a hurlinghez, de csak egy focilabdához hasonló labdát használnak (ütőt nem). A cél ugyanaz, de a labda továbbítására a kezüket és a lábukat használják. 

A Croke Park

A Croke Park Európa harmadik legnagyobb stadionja: 82000 néző befogadására képes - ide látogattunk el ma. Amikor vasárnap este terveztem a napi programjaimat, úgy tűnt, sehol nem találok helyet a Croke Park meglátogatására, és kissé csalódott is lettem emiatt, így tegnap különösen örültem, amikor a tanárom mondta, hogy ma ez lesz az úti célunk. :)


A stadiontúránk egy rövid film megtekintésével kezdődött, ami átadta az írek sport iránti szenvedélyét, és a mérkőzések hangulatát. Számomra már az is csodás élmény volt, amikor a 10 000 fő befogadására alkalmas Papp László Arénában volt szerencsém megtekinteni a női kézilabda BL Final4-jainak a mérkőzéseit... tízezer ember is eszméletlenül nagy tömeg, így el sem tudom képzelni, mekkora élmény lehet a teltházas Croke Park-ban, 8x ennyi ember társaságban megnézni mondjuk egy döntőt (...hogy játszani milyen lehet ennyi ember előtt, azt szerintem senki nem tudja elképzelni, csak az, aki már átélt hasonlót). Mondjuk tény, hogy engem igazából az üres stadion önmagában is lenyűgözött. 😄 hatalmas létesítmény...

Utunk a létesítmény egyik öltözőjébe vezetett - de minden öltözője ugyanilyen. Itt, amellett, hogy szétnézhettünk, megnézhettük a csapatok mezeit. Érdekesség, hogy minden öltözőhöz tartozik egy "bemelegítő terem".


Aztán jött a játékoskijáró, és maga a pálya... 


...április 23-án Ed Sheeran koncert lesz itt, ezért most lefedik a gyepet, így most ez a látvány tárult elénk. :) 

Ezenkívül megnéztük a média munkatársainak részlegét, de egy "VIP room"-ba is volt módunk bemenni. A túra után a GAA Múzeumot tekinthettük meg, ami ugyancsak a stadionban található.

Itt nem csak kiállítási tárgyak vannak, de interaktív játékok is, ahol kipróbálhatjuk, hogy pl. mekkora a súlypont-emelkedésünk, mennyire célzunk ügyesen vagy milyenek a reflexeink.

Azért amellett nem mennék el, hogy bemutassam, hogy eleinte milyen volt a női sportolók "meze":
...talán nem volt túl praktikus

A múzeum bejáratánál a világ összes GAA egyesületének címere található, kontinensek szerint csoportosítva, és itt találkoztam egy kis érdekességgel 😉
Középen a Budapest Rangers címere

A stadiontúra maga a létesítmény miatt is érdekes volt, de a túravezetőnk személye tovább emelte a fényét, mert egyrészt nagyon jópofa volt, másrészt pedig igazából a stadion minden szegletét ismeri, ahogy az ír sportokról, azok történetéről és az ír kultúrában elfoglalt helyükről is rengeteg mindent megosztott velünk, így különösen értékes volt ez a másfél óra.

Összességében ez ugyancsak egy fantasztikus élmény volt, így rendkívüli módon örülök, hogy végül nem maradt ki a dublini utamból. :)

Holnap remélem, jó idő lesz, és folytathatom Dublin felfedezését, délután pedig megismerkedek a CLIL módszertanával, így az a nap sem ígérkezik kevésbé érdekesnek. :)

Megjegyzések

  1. Kedvet kaptam hozzá. Szerintem nyáron Eszterrel megnézzük, mert ez a múltkor kimaradt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy meghoztam a kedved :) Tényleg nagyon jó élmény, érdemes ide ellátogatni :)

      Törlés
  2. Bizony kimaradt, csak arra nem emlékszem miért. :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Első nap Sevillában, avagy ködből a napsütésbe

Cambridge 3. nap: találós kérdést tettem fel a blogomba. A nyeremény: egy tábla cambridge-i csoki :) Megtámogatandó a nézettséget! :)

Andi és Dóri Dublin újratöltve 2. nap